%35
Manzum Dini Hikayeler Satı Kumartaşlıoğlu
Teknik Bilgiler
Stok Kodu
9786052338261
Boyut
16.00x24.00
Sayfa Sayısı
296
Baskı
1
Basım Tarihi
2017-11
Kapak Türü
Ciltsiz
Kağıt Türü
2. Hamur
Dili
Türkçe

Manzum Dini HikayelerBir Mecmua Örneğinde

35,00TL
22,75TL
%35
Satışta değil
9786052338261
732677
Manzum Dini Hikayeler
Manzum Dini Hikayeler Bir Mecmua Örneğinde
22.75

“Manzum dini hikayeler”, Anadolu sahasında gelişme gösteren Türk yazı dilinin ilk örnekleri arasındadır. 14 ve 15. yüzyıllarda mesnevi nazım şekliyle yazılan bu hikâyeler, Müslüman olup İslam hakkında geniş ve derin bir bilgisi olmayan halka İslam'ı ve İslami yaşam tarzını anlatmak ve telkin etmek için yazılmış didaktik nitelikteki eserlerdir. Kuran kıssaları, İslam tarihi, kısas-ı enbiya, evliya menkıbeleri, tefsir, hadis, siyer gibi kaynaklardan beslenen manzum dini hikayeler, meddah, kıssahan, fakih, şeyyad gibi kimseler tarafından çeviri ve uyarlama yoluyla ya da telif edilerek dil ve edebiyatımıza kazandırılmıştır.

Halkın kullandığı sade bir dille yazılan ve çeşitli toplantılarda halka okunan bu eserlerde genellikle Eski Anadolu Türkçesinin dil özellikleri görülmektedir. Hazret-i İsa, Hazret-i İbrahim gibi peygamberlerin kıssaları, Hazret-i Muhammet'in mucizeleri ile İslam ulularının ve velilerin başlarından geçen olayları içeren bu eserlere Kesikbaş, Ejderha, Güvercin, Hatun, Geyik, İbrahim Edhem, Veysel Karani gibi hikâyeler ile cenkname tarzındaki hikâyeler (Hazret-i Ali cenknameleri, Muhammet Hanefi cenknameleri vb.) örnek verilebilir.

Manzum dini hikâyeler genellikle çeşitli mecmualar içerisinde toplanarak bir araya getirilmişlerdir. Bu durum bu kısa dini hikâyelerin okunmak için yazıldıklarını göstermektedir. Ayrıca bazı manzum dini hikayelerin “Mevlit” metinlerinin arasında yazılması, bu metinlerin dini toplantılarda son zamanlara kadar okunduğunu göstermektedir. Bu açıdan özellikle 14. yüzyıldan sonra “Türk edebiyatında bir manzum dini hikâye yazma ve okuma geleneği”nin oluştuğundan ve bu geleneğin Anadolu ve Balkanların İslamlaşması ve Türkleşmesi konusunda yapılan faaliyetlerin bir parçası olduğundan bahsetmek yanlış olmaz.

  • Açıklama
    • “Manzum dini hikayeler”, Anadolu sahasında gelişme gösteren Türk yazı dilinin ilk örnekleri arasındadır. 14 ve 15. yüzyıllarda mesnevi nazım şekliyle yazılan bu hikâyeler, Müslüman olup İslam hakkında geniş ve derin bir bilgisi olmayan halka İslam'ı ve İslami yaşam tarzını anlatmak ve telkin etmek için yazılmış didaktik nitelikteki eserlerdir. Kuran kıssaları, İslam tarihi, kısas-ı enbiya, evliya menkıbeleri, tefsir, hadis, siyer gibi kaynaklardan beslenen manzum dini hikayeler, meddah, kıssahan, fakih, şeyyad gibi kimseler tarafından çeviri ve uyarlama yoluyla ya da telif edilerek dil ve edebiyatımıza kazandırılmıştır.

      Halkın kullandığı sade bir dille yazılan ve çeşitli toplantılarda halka okunan bu eserlerde genellikle Eski Anadolu Türkçesinin dil özellikleri görülmektedir. Hazret-i İsa, Hazret-i İbrahim gibi peygamberlerin kıssaları, Hazret-i Muhammet'in mucizeleri ile İslam ulularının ve velilerin başlarından geçen olayları içeren bu eserlere Kesikbaş, Ejderha, Güvercin, Hatun, Geyik, İbrahim Edhem, Veysel Karani gibi hikâyeler ile cenkname tarzındaki hikâyeler (Hazret-i Ali cenknameleri, Muhammet Hanefi cenknameleri vb.) örnek verilebilir.

      Manzum dini hikâyeler genellikle çeşitli mecmualar içerisinde toplanarak bir araya getirilmişlerdir. Bu durum bu kısa dini hikâyelerin okunmak için yazıldıklarını göstermektedir. Ayrıca bazı manzum dini hikayelerin “Mevlit” metinlerinin arasında yazılması, bu metinlerin dini toplantılarda son zamanlara kadar okunduğunu göstermektedir. Bu açıdan özellikle 14. yüzyıldan sonra “Türk edebiyatında bir manzum dini hikâye yazma ve okuma geleneği”nin oluştuğundan ve bu geleneğin Anadolu ve Balkanların İslamlaşması ve Türkleşmesi konusunda yapılan faaliyetlerin bir parçası olduğundan bahsetmek yanlış olmaz.

  • Yorumlar
    • Yorum yaz
      Bu kitaba henüz kimse yorum yapmamıştır.
Kapat